zaterdag 17 september 2011

Kennismaken met de Zeeuwse ploeg

De Zeeuwse ploeg is uitgenodigd door Chris Louwerse in hotel Terminus in Goes. Van het hoofdkantoor in Amersfoort komen Joep Naber en Hein Kloosterman om de nieuwe routevoorstellen te bekijken en te bespreken en eventuele vragen te beantwoorden. Omdat de route ook een stukje door Vlaanderen gaat, zitten er ook 2 Vlamingen in de ploeg. Voor ons een mooie gelegenheid om met iedereen kennis te maken. 

Nadat iedereen om 10 uur voorzien is van koffie en een Zeeuwse bolus kan de vergadering beginnen. Uiteraard eerst een kennismakingsrondje en daarna spijkers met koppen slaan: Joep houdt van to-the-point en geen tijd verliezen. Hij heeft kaarten van de nieuwe routevoorstellen meegebracht, die we gezamenlijk bekijken en van commentaar voorzien. Met Chris heeft hij vaker telefonisch contact. Zijn voorstellen zijn al gedeeltelijk besproken met het bestuur en de routecommissie. Die zijn niet zonder meer aanvaard.

Wat is het geval? Na het vervallen van de veerdienst Perkpolder-Kruiningen en de aanleg van de Westerscheldetunnel is een groot deel van de route in Oost-Zeeuws-Vlaanderen overbodig geworden. Met de bus gaan de wandelaars van Terneuzen naar Zuid-Beveland en van daar verder. Chris heeft een "lus" vanuit Terneuzen door O-Z-Vl ontworpen die niet alleen het vervallen deel omvat, maar o.a. ook plaatsen als Axel, Koewacht en 't Land van Saeftinghe. De lengte van de lus is bijna 100 km: te lang voor een lus, is het oordeel van het bestuur. Misschien dan een Streekpad, wordt er geopperd. Ook daar kleven bezwaren aan. We laten de zaak maar even rusten. Chris heeft een brief voor het bestuur hierover opgesteld en iedereen kan zich er in vinden dat hij die opstuurt en het antwoord daarop eerst even afwacht.

Stukje voor stukje bekijken we de suggesties voor nieuwe routes. Op krt. 1 (Sluis-Lapscheure) wordt een kleine wijziging voorgesteld langs de Damse Vaart: buiten het broedseizoen langs de andere zijde: een natuurgebied. Dat heft meteen het probleem op dat het trekpontje wel eens uit de vaart is. Definitieve afspraken zijn nog niet gemaakt, dus wordt het nog even in beraad gehouden. Op krt. 2 (Lapscheure-Heille) zijn geen wijzigingen voorzien. Maar voor krt. 3 (Heille-Eede), krt. 4 (Eede-Middeldorpe) en krt. 5 (Middeldorpe-Haantjesgatpolder) heeft Chris drastische veranderingen bedacht: vanaf Middelburg(B.) langs de Oud-Geulsche Watergang via de Elderschans naar Aardenburg en van daar via de Eekloosche Watergang naar Grenspaal 341 aan het Leopoldkanaal. Ook krt. 6 (Haantjesgatpolder-Oostpolder) wordt totaal anders: het kanaal oversteken en via de Graafjansdijk (waterkeringsdijk uit de Middeleeuwen) naar Bentille. Op krt. 7 (Oostpolder - Stenenschuurbrug) komt de nieuwe route bij Krabbe weer uit op de oude. En gaat vanaf dat punt langs het Leopoldkanaal.

 Argumenten zijn:
  1. De Elderschans is een overblijfsel uit de oorlog met Spanje en ontworpen door Menno van Coehoorn: er is een aantrekkelijke onverharde rondwandeling overheen. 
  2. Aardenburg is de oudste stad van Zeeland met een beginnende bloei in de Romeinse tijd.
  3. De Eekloosche watergang is een unieke, onverharde wandelmogelijkheid langs een riviertje waarlangs vroeger de turf vervoerd werd, van ca. 7 km.
  4. Er zijn al teveel stukken langs het rechte, en daardoor op den duur, saaie Leopoldkanaal.
  5. Het Krekengebied ten noorden van het kanaal heeft veel van zijn charme verloren nu er niet meer langs de oevers, maar over het asfalt gewandeld moet worden.
  6. De Graaf Jansdijk is een van de oudste dijken in deze omgeving: hij liep van Duinkerke tot Sas van Gent en geeft aan tot waar het zeewater vrij spel had in de Middeleeuwen.

Het klinkt goed, maar helaas moet Chris melden dat het stukje langs de Oud-Geulsche Watergang niet door kan gaan wegens gebrek aan medewerking van de betreffende boeren: ze willen er een vergoeding voor en die ruimte is er niet.
De rest is mogelijk. Het ziet er uit als een verbetering. De nieuwe route kennen we voor een groot deel al. De oude nog niet. En omdat men er van uit gaat dat wij dit nieuwe stuk zullen gaan markeren, beschrijven en onderhouden, zullen we ons de komende tijd zowel in de oude, als in de nieuwe route gaan verdiepen.

Ook de veranderingen in de rest van Zeeland passeren de revue. De meeste wijzigingen zijn niet ingrijpend. Iedereen krijgt de kaarten mee waarop de oude en nieuwe varianten getekend staan.

Na een koffiepauze is er gelegenheid om vragen te stellen, m.n. over de markeringen. Er blijken verschillen te zijn tussen de Vlaamse GR-route markeringen en de Zeeuwse LAW-markeringen. Van Hein krijgen we drie boekjes waar alles in zou moeten staan: * Markeren moet je leren, instructie voor vrijwilligers, * Wandelroute in de steigers, handleiding voor routemakers en * Alsmaar rechtdoor, handleiding routebeschrijving. We zullen ze thuis bestuderen.
Met Chris spreken we af dat we een keer met hem op pad gaan om te kijken hoe hij te werk gaat.

Dan is het tijd voor de lunch. We laten ons de soep en de broodjes goed smaken en hebben meteen de mogelijkheid om de anderen wat beter te leren kennen. Niet dat we zoveel met elkaar te maken zullen hebben: ieder werkt aan zijn eigen stuk. Maar als Chris vraagt of men het ziet zitten elkaar tenminste eenmaal per jaar op deze wijze te ontmoeten, dan stemt iedereen in.
Na de lunch nemen we afscheid en zoekt men de trein of de auto op. Wij maken nog een wandeling in de buurt van Goes en bezoeken wat geocaches voor we naar huis gaan. 

©JannieTr.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten