woensdag 28 september 2011

De Elderschans en Aardenburg

Het mooie nazomerweer houdt aan. Daar kun je maar beter gebruik van maken. We besloten daarom vandaag de voorgestelde alternatieve route over de Elderschans en de wallen van Aardenburg eens uit te proberen.

Ons vertrekpunt was de Zuiderbruggeweg in Heille bij de ingang van het kerkpad richting Middelburg (B.). Wij negeerden dit pad en liepen door in n.o. richting. Na ongeveer 50 meter sloegen we l.a. een breed graspad/karrenspoor (Karnemelkstraatje) in. Aan het einde daarvan gingen we r.a. de Noorderbruggeweg op. Dit slingerende wilgenlaantje gaat na een kruising over in de Ezelstraat en komt verderop uit op de Zuiderbruggeweg, die doorloopt tot aan de Elderschans. Daar volgden we de door Chris ingetekende route door het bosgebied op de Elderschans. We kwamen het bos uit op de Herendreef. Via een rustig gelegen schelpenvoetpad liepen we onder kastanjebomen langs fraaie villa's. De route voerde ons de stad in door de Kaaipoort. Direct daarna moesten we r.a. (Brouwerijstraat) en aan het einde even rechts en toen links de Wallenroute op. De route op de kaart volgend kwamen we over schelpenpaden met uitzicht op de omgeving,  uit op de Beekmanstraat (N251) die naar de ingang leidt van het natuurgebied de Eekloosche Watergang. Daar zijn we gestopt en zijn op onze schreden teruggekeerd.

Klik op de foto voor een vergroting

We zijn erg enthousiast over dit alternatief. Na behoorlijk wat km over akkerranden en door weilanden op krt.2 is deze variant een welkome afwisseling. Over een rustige polderweg met genoeg te zien onderweg en deels voorzien van een bomenrij was het aangenaam wandelen tot vlakbij de ingang van de Elderschans. De Oud Geulsche Watergang zagen we in de verte liggen: we hadden niet het idee dat we daar iets aan misten. Na Aardenburg volgt immers alweer de Eekloosche Watergang (7km).

Aardenburg profileert zich als Cultuurstad. Dat is op het voetpad onder de kastanjes al te merken: de eerste panelen met gedichten dienen zich aan. Het is ook een stad die zich prima leent voor een tussenstop: om er iets te gebruiken, rond te kijken of te overnachten. Wie wat meer tijd heeft, kan de wandeltocht combineren met een concertuitvoering in de St. Baafskerk, een bezoek aan een van de vele galerieën, het volgen van een creatieve cursus, het maken van een gedichtenwandeling, een bezoek aan het Archeologisch Museum of de unieke beschilderde grafkelders in de Sint Baafs  bekijken.

Wij bezochten in de r.k. Mariakerk aan de Weststraat de tentoonstelling: Van Steen tot Inktpot - Aardenburg - Bedevaartstad. In de middeleeuwen was Aardenburg een van de belangrijkste bedevaartplaatsen in Europa, waar duizenden pelgrims elkaar ontmoetten: van koningen tot  bannelingen. De tentoonstelling besteedt niet alleen aandacht aan deze bloeiperiode, maar ook aan de latere en huidige bedevaarten naar deze stad. Nog tot 31 oktober 2011 dagelijks te zien.