Veel nieuws m.b.t. de
nieuwe route en gids voor het Grenslandpad is er niet te melden. Er wordt nog
volop overlegd, maar in het kader van de bezuinigingen (die overal toeslaan) is
niets meer zeker.
Met de ontwikkeling van de Wandelnetwebsite
zijn goedkopere, betere en snellere manieren om routebeschrijvingen up-to-date te houden beschikbaar gekomen. Het
is logisch dat er even pas op de plaats gemaakt wordt met het uitgeven van
nieuwe drukken van dure gidsen.
Dat wil niet zeggen dat er helemaal niets gebeurt.
Onlangs kreeg ik van onze padcoördinator het bericht dat de route door de
vernieuwde Braakman-Noord klaar is. De route is van de bijbehorende tekens
voorzien en wordt beschreven op de website van het Wandelnet (Meldingen en
wijzigingen). Ook is hij daar ingetekend op de kaart en te printen of te downloaden
door GPS wandelaars: een voorbeeld van de aantrekkelijke mogelijkheden van een
website voor het up-to-date houden van de routes. Tevens zijn de etappes van
het Grenslandpad in Zeeland opnieuw ingedeeld: naar afstanden tussen de 16 en
25 km.
Gedurende de lange periode
dat er door Staatsbosbeheer werd gewerkt aan de nieuwe inrichting van het
recreatie- en natuurgebied aan de westzijde van de Braakmankreek kon er gebruik
gemaakt worden van een alternatieve route aan de oostzijde. Deze route is
voorzien van het bekende rood/witte teken, met daardoor heen een schuine
streep. Omdat wij zowel de nieuwe route, als de alternatieve graag eens wilden
uitproberen, hebben we ze gecombineerd tot een rondje. Voor ons werd dat 16 km,
maar voor wie de auto parkeert op de P-plaats van Staatsbosbeheer in de
Braakman-Noord is het wellicht iets korter.
Zoals bekend wordt de drukke en gevaarlijke N61
verbreed tot een vierbaansweg met slechts hier en daar een rotonde of
ondertunneling voor fietsers en wandelaars. Zie daarvoor hier: Reconstructie N61 Hoewel er in de plannen o.a. sprake is van een
fietstunnel en faunapassage bij de Braakman is op dit moment nog niet precies
duidelijk wat dit voor de wandelaars (en fietsers) betekent. En hoe het
Grenslandpad vanuit de Braakman-Zuid hier een beetje logisch en aantrekkelijk aan kan sluiten op het
vervolg van het pad door de Braakman-Noord.
Een verbinding tussen de twee kleinere "losliggende" bosgebiedjes
van SBB die nu ten zuiden van de N61 en ten westen van de Braakmankreek liggen
zou daarbij al een verbetering kunnen zijn, omdat daarmee de kilometer
asfaltpolderweg tussen het bosgebiedje waar wij startten voor dit rondje en de
N61 kan vervallen. We zullen het nog zien.
Vandaag dus een rondje Braakmankreek. Wij zijn
gestart op de kleine P-plaats bij het (1e) bosdeeltje in de Braakman-Zuid, net
over de brug van het Isabellakanaal op krt. 9, ca. 1 km voor het begin van krt.
10. ( bij de N61) in de oude gids.
Vanaf de P-plaats konden
we de tekens van het Grenslandpad volgen, eerst door het (1e) bos, daarna over
de polderweg tot de N61. Hier is de splitsing met de alternatieve route. Die
besloten we eerst te lopen en we volgden dus r.a. het vrijliggende fietspad
langs de drukke verkeersweg. Na zo'n 250 m. mochten we het (2de) bosgebiedje
in. Je hoort het lawaai van de weg nog wel, maar het loopt toch prettiger. Aan
het einde van dit gebiedje is goed te zien hoe mooi de 2 genoemde gebiedjes op
elkaar aan zouden kunnen sluiten. Daarna volgde nog zo'n 500 m. over het
fietspad tot de brug over de Braakmankreek.
Volgens de tekens gaat de route bij
de brug naar de over(noord)kant van de weg. Daar kun je op 2 manieren komen,
wij kozen voor de avontuurlijkste en op dit moment de veiligste: er onderdoor. Aan
de andere kant gekomen moet er nog zo'n 250 m. over het fietspad gelopen worden
langs de drukke weg tot het eerste karrenspoor l.a. en daarna was het heerlijk
rustig en mooi lopen.
Onverhard kwamen we tot
een overstap naar een Boerenlandpad en van daar gingen we de Braakmandijk over
en langs de oever van de brede kreek met schitterende vergezichten. Het is
ganzentijd, dus werden we getrakteerd op spectaculaire vluchtbewegingen,
landingen op het water en veel gegak. Ter hoogte van de Noorddijk (zie op krt.
10) was zelfs in een picknicktafel voorzien, maar het was te koud om lang te
blijven zitten. Helaas moesten we daar de dijk weer over en verder over het
asfalt, maar op deze rustige, slingerende polderweg is dat na een zware etappe
door het gras niet zo erg.
Leuk dat de
Muraltmuurtjes hier nog bovenop de
dijk staan. Gelukkig was de Braakman al in 1952 van de Westerschelde
afgesloten, want in 1953 bleken ze toch niet dé oplossing voor het wassende
water te zijn. Via een stenen trappetje klommen we tenslotte de dijk op,
stapten over de Muraltmuur heen en vervolgden, (nu via de officiële
Grenslandpadroute) onze wandeling om de Braakmankreek.
De eerste 2 km waren
(als LAW-pad) nieuw voor ons. Onderweg troffen we nog een picknicktafel aan op
een prachtig uitzichtpunt. We kwamen uit
bij het oude bosgedeelte, waar de oude route door liep. De nieuwe route ging
echter naar rechts. We hebben daarna braaf de aangegeven route gevolgd. Wie
hier niet bekend is, zal er ongetwijfeld wel van genieten. Over een dijk, over
graspaden, langs een boomgaard met oude appelrassen, langs De Braakmanboerderij
van SBB, tussen kreken door en langs de kindernatuurspeeltuin. Maar ook over
nogal wat gravel(fiets)paden, niet allemaal als fietspad bedoeld, maar wel als
zodanig gebruikt.
Het is ons bekend dat SBB niet wilde dat de
LAW-route door het andere, oudere en veel mooiere gedeelte van de
Braakman-Noord zou lopen. Maar als wij de volgende keer weer eens ons Rondje
Braakmankreek gaan lopen, dan kiezen we daar toch wel voor, want voor
individuele wandelaars is het toegestaan door vrijwel de gehele Braakman te struinen.
Het scheelt kilometers gravelfietspad en wij vinden de natuur er mooier. Ook
via die route is het mogelijk naar De Braakmanboerderij te lopen en eventueel
langs de kindernatuurspeeltuin naar de P-plaats terug.
Samenvattend: de nieuwe
route door de Braakman-Noord is aanvaardbaar, maar de oude was mooier. Gemakzuchtige
wandelaars kunnen er prima gebruik van maken, avontuurlijke wandelaars kunnen beter
hun eigen route bepalen.
De alternatieve
route langs de oostoever is het behouden waard om een rondje Braakmankreek
mogelijk te maken. Alleen zou het wel prettig zijn als er daarbij niet te lang
langs de N61 gelopen hoeft te worden. Wellicht
zijn er nog mogelijkheden om deels over het terrein van het recreatiepark De
Braakman (binnenkort Marina Beach) te lopen en meteen gebruik te maken van de horecafaciliteiten......?
©JannieTr, 23 februari 2013.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten