Zojuist ontvingen we het verslag van de bijeenkomst op 17 september in Goes. Over de routewijzigingen staat daar: We bespreken de kansen en mogelijkheden van alle nieuwe voorstellen op de grens van Nederland en België, op Zuid Beveland en rond Bergen op Zoom. Er zijn op dat moment echter geen knopen doorgehakt. Dat moet in de 2 maanden erna gebeurd zijn, zonder dat de werkgroepleden daar nog iets over hoorden.
Er staat ook in, onder het kopje Routebeschrijving, dat men vanuit Amersfoort de (oude) teksten in Word naar de padcoördinator zal sturen, die ze zal bekijken en door zal sturen naar de werkgroepleden.
In de begeleidende mail schrijft de padcoördinator dat hij ze zal doornemen/veranderen en daarna aan de werkgroepleden zal doorsturen voor verbeteringen/aanvullingen.
Het valt mij op dat er alleen gesproken wordt over de Routebeschrijving in het verslag. Maar aangezien de route in Zeeuws-Vlaanderen een aanzienlijke wijziging ondergaat, zal het duidelijk zijn, dat ook de overige teksten op tal van punten ingrijpend gewijzigd zullen moeten worden.
Ik loop de gids er op na:
De Elderschans |
pg. 27 (Heille-Eede): de route wordt verlegd naar de Elderschans en Aardenburg. Alle hier opgevoerde achtergrondinformatie en bijbehorende foto's kunnen dus vervallen (het stadje Middelburg, de schandpaal, het "meetjespatroon" van de omgeving, Grenspaal 351 en "Grensgeval").
Er voor in de plaats komt natuurlijk de lange en interessante geschiedenis van de stad Aardenburg en die van de Elderschans.
Eekloosche Watergang |
pg. 29 (Eede-Middeldorpe): ook hier loopt de nieuwe route ver van de oude. De achtergrondinformatie over de Grensoverschrijding van Koningin Wilhelmina, grenspaal 348 en de Luchtwachtoren (incl. de bijbehorende foto's) zijn niet meer van toepassing.
Hier kan de interessante geschiedenis en ecologische waarde van de Eekloosche Watergang een plaats krijgen.
pg. 30 en 31 (Meetjesland en "Landjepik"): De inleiding over het Meetjesland kan onveranderd overgenomen worden. Voor de rest geldt dat niet.
Het uitgebreide verhaal over de Grote Kreken is ter zake doende: ze zijn zonder meer kenmerkend voor deze streken. Daarom alleen al zouden ze opgenomen dienen te worden in de route. Maar: op de nieuwe route krijgt niemand ze meer te zien. Heeft het dan nog wel zin er zoveel aandacht aan te besteden in de nieuwe gids?
Krulbollen |
"Landjepik" komt nogal gezocht over: het werd in heel Nederland gespeeld, niet alleen in de dorpen. In plaats daarvan kan er beter aandacht besteed worden aan Krulbollen (zie een volgend blog), dat specifiek bij deze streek hoort, aan weerszijden van de grens. Zowel de foto van het "Landjepik" als die van de schaapsherder langs het Leopoldkanaal kunnen vervallen: weinig kans die nog tegen te komen.
pg. 33 (Middeldorpe-Haantjesgatpolder): ook hier zijn i.v.m. de routewijzigingen veranderingen noodzakelijk, maar zelfs in de oude tekst staan onjuistheden.
Het verhaal over het Leopoldkanaal klopt wel, maar ook op de oude route was niets te zien van de samenkomst van Stinker en Blinker: dat gebeurt nl. ten z.w. van Eede, ver van de oude en nog verder van de nieuwe route. Op de tussendam daar bevinden zich overblijfselen van Duitse verdedigingswerken, maar de bijbehorende foto klopt totaal niet met wat daar nog te zien is.
Lievebrug |
De Lievebrug is een Baileybrug die van doorslaggevende betekenis is geweest tijdens WO II in de zgn. Operation Switchback. Het is onduidelijk wat deze foto hier doet. De brug werd al eerder op de oude route overgestoken. Deze belangrijke brug staat echter niet aangegeven met een apart nummer op de krt. 4 (vlak onder Oosthoek) en de foto krijgt geen nadere verklaring mee dan: brug over Leopoldkanaal. In de oude gids een gemiste kans, in de nieuwe niet meer van toepassing.
Grenspaal 341 komt op de nieuwe route te liggen en kan blijven. De Eekloosche Watergang kan hier vervallen (zie bij pg. 29). Het Krekengebied wordt niet meer bezocht, dus het verhaal over de Blokkreek is ook overbodig.
Sint Jansdijk bij Bentille |
pg. 35 (Haantjesgatpolder-Oostpolder): Ook hier een helaas totaal overbodig verhaal over de Boerenkreek en de bepaling van de grens tussen Nederland en Vlaanderen, met een hoofdrol voor de kreken. Je kunt zo'n verhaal niet opnemen, als je het gebied met de kreken verder volledig negeert.
De Graaf Jansdijk wordt in het verhaal met 1 zinnetje afgedaan (in deze omgeving is dat ook echt wel voldoende). Maar omdat de nieuwe route hier persé langs een stuk van deze dijk schijnt te moeten lopen, zal daar een nog interessant verhaal omheen verteld moeten worden.
Rond het Wiel bij Krabbe |
pg. 37 (Oostpolder-Stenenschuurbrug): Na Krabbe wordt de oude route weer opgepikt. Het verhaaltje over de Bodemloze put is aardig, maar van deze put is tijdens de wandeling niets te zien. Het Wiel vlak voor Krabbe waar naar verwezen wordt in de tekst (3) en dat als natuurgebiedje met veel vogels wel goed te overzien is, ligt (helaas ook) niet meer op de route en kan dus eruit gehaald worden.
Ons voorgestelde compromis (link): via een mooie route bij Zonne weer aansluiten op de oude route, zou een mooi stukje langs het Leopoldkanaal opleveren met uitzicht op de Bentillekreek en zo de verhalen over het typerende krekengebied weer legitimiteit bieden. Bovendien komt het wiel bij Krabbe zo ook weer op de route te liggen. En wie behoefte heeft aan een stadje loopt van Krabbe in 1 km naar Bentille.
Zicht op de Bentillekreek vanaf het Leopoldkanaal |
©JannieTr, 5 december 2011.
N.B. voor onze alternatieve route zie: http://grenslandpad2012.blogspot.com/2011/10/zonne-krabbe-anders-is-niet-altijd.html
Geen opmerkingen:
Een reactie posten