- Alle vrijwilligers en medewerkers hebben toegang tot het Wandelkennisnet. Ik heb er al eerder voor ons allebei een profiel aangemaakt en er af en toe eens rond gekeken. Er wordt nog erg weinig mee gedaan. Hopelijk is er aandacht aan besteed tijdens de workshop Levende Wandelwebsite tijdens de Medewerkersdag 2011. Anders is het misschien een idee voor volgend jaar? Mijn indruk is, dat veel vrijwilligers al een jaartje ouder zijn en niet erg bekend met internetgebruik.
- Verder vond ik een recent document met de titel:
Taken en werkzaamheden van een veldmedewerker/markeerder.
Handig zo'n taakomschrijving, eindelijk duidelijk op een rijtje wat nu precies de bedoeling is. Maar zoiets verwacht je eigenlijk te ontvangen vóór je ingelijfd bent bij het vrijwilligerscorps.
- Een ander document, van eerdere datum (2009) had als titel: Kwaliteitscriteria Wandelplatform LAW. Ik kan me herinneren dat we hier bij Te Voet (een belangenvereniging voor onverhard wandelen) ook aandacht aan hebben besteed (er werd gedacht over een puntensysteem waarmee wandelingen beoordeeld zouden kunnen worden). Er stond een overzichtje bij van de aandachtspunten:
**De routekwaliteit van een pad wordt bepaald door de fysieke eigenschappen van de route die wordt gevolgd en die in hoge mate de wandelaar een gevoel van veiligheid en welzijn geven. Zo wordt een route als goed beoordeeld als deze:
1. een onverharde ondergrond bezit,
2. exclusief voor wandelaars is,
3. verkeersveilig is,
4. barrière- en doorsnijdingsarm is,
5. verkeersluw is en
6. goed begaanbaar is.
en:
**Naast de aspecten die de routekwaliteit bepalen is de kwaliteit van een pad sterk afhankelijk van de omgeving waar het doorheen loopt. De omgevingskwaliteit wordt bepaald door de landschappelijke en culturele aantrekkelijkheid en de variatie daarvan, die de wandelaar ervaart. De omgevingskwaliteit wordt als positief ervaren, wanneer er sprake is van:
7. variatie naar landschap en landgebruik,
8. natuurlijke stilte
9. erkende landschappelijke kwaliteit en
10. gebiedseigenheid
en/of
11. beschermde stads- en dorpsgezichten,
12. bezienswaardige monumenten en
13. culturele (wereld)erfgoederen.
Ik vraag me af of deze maatstaven, waar wij bij de beoordeling van de voorgestelde alternatieve route van uitgegaan zijn, inmiddels losgelaten zijn. Smaken verschillen, maar de meeste van bovenstaande kwaliteiteisen kunnen gemeten worden. En soms zal er helaas geschipperd moeten worden, daar ontkwamen wij ook niet aan. Dat zullen wandelaars ook wel begrijpen.
Wij hebben met argumenten aangegeven waarom we sommige etappes niet geschikt vonden, wijzigingen voorgesteld, compromissen gezocht. Om zo tot een alternatieve route te komen, die ons inziens zo dicht mogelijk de kwaliteitseisen benadert. Helaas zal daar niets meer mee gedaan worden. Heel jammer voor de wandelaar!
We blijven wel met een paar vragen zitten over hoe het Wandelnet werkt. We weten inmiddels: een routevoorstel gaat naar de routecommissie en als die het goedkeurt, gaat het naar het bestuur en na goedkeuring kan het uitgevoerd worden.
Maar hoe komt dat routevoorstel tot stand? Overlegt de padcoördinator daarover met mensen uit de streek? Of bedenkt hij het helemaal zelf? En de routecommissie: komt die de wijzigingen zelf bekijken, of gelooft ze de padcoördinator wel? Doet de routecommissie zelf voorstellen voor wijzigingen? Krijgt de padcoördinator de mogelijkheid daar een negatief oordeel over te geven?
Wij zijn te laat benaderd om nog een stem te kunnen hebben in de nieuwe route. En zo staan wij dus voor de taak straks een deel van de route te markeren waar we niet achter kunnen staan. Natuurlijk doen we gewoon ons werk, dat hebben we afgesproken, maar we zijn wel heel benieuwd naar de reacties van de wandelaars straks.
©JannieTr, november 2011.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten