woensdag 5 oktober 2011

Eekloosche Watergang - Zonne

Een opmerking vooraf: langs alle onverharde paden die we tegenkwamen, ook op de LAW route, staan nieuwe routepaaltjes van de mountainbike vereniging. Zeker in de weekenden zal dit op smalle paden problemen gaan geven!

Ook vandaag hebben we een combinatie gemaakt van de oude en de voorgestelde nieuwe route en nog enkele zijpaden bewandeld die ons ook wel interessant leken. Hieronder onze bevindingen.



Op bovenstaand kaartje is de gele route de huidige en de paarse de voorgestelde nieuwe route. De volgende beschrijving geldt van links naar rechts. 

De oorspronkelijke route 

Tot aan 1 loopt de gele route over een onverhard pad langs het Leopoldkanaal, dan gaat ze de brug over en loopt over stille betonpaden langs een niet onaantrekkelijke route naar 2. Tussen 2 en 3 volgt een heel vervelend stukje met veel snelverkeer, zonder de mogelijkheid in een veilige berm te lopen. N.B. Het aangegeven voetpad op deze plek op de kaart is helaas inmiddels omgeploegd en maïsveld geworden!!
Daarna volgen weer rustige betonpaden langs o.a. een natuurgebiedje en met zicht op de Mesurekreek. Het laatste stukje langs het Leopoldkanaal is weer onverhard. Bij 4 wordt de brug overgestoken en loopt de route onverhard verder langs het kanaal. 

De voorgestelde nieuwe route


De paarse route komt via de Eekloosche Watergang uit bij 9. Vandaar loopt hij over een betonweg met autoverkeer naar 10, steekt hier de brug over en gaan aan de andere zijde van het Leopoldkanaal onverhard verder en via een zijpad naar 5.
Tussen 5 en 6 dezelfde autoweg als bij 2 en 3, maar nu wel met een gedeelte voor voetgangers. Van 6 naar 7 liep het rustiger, maar wel weer over beton. Een leuke verrassing was het historische bowlingcentrum: 12 krulbolbanen (een Zeeuws-Vlaamse en Vlaamse sport, zie: Krulbollen).
Tussen 7 en 8 voerde de route over een vrijliggend graspad. Bij 8  (Zonne) hadden we toch wel wat vragen over de ingetekende route en bekeken een alternatief (zie het aparte kaartje verderop). 

Een vergelijking

Gele route:
Minpunten: het stukje tussen 2 en 3 is gevaarlijk, een deel loopt over betonpaden. Als vervolg op de rest van de oude route wordt er teveel langs het kanaal gelopen. 
Pluspunten: Het krekengebied krijgt aandacht. Langs het kanaal is het onverhard en rijdt geen verkeer. N.B. Als dit deel van de gele route bij de Eekloosche Watergang aansluit, is er nog helemaal niet langs het kanaal gelopen.

Paarse route:
Minpunten: Het stuk tussen 9 en 10: betonweg met autoverkeer. Het stukje tussen 5 en 6 : langs een doorgaande weg. Een deel van de route gaat over betonpaden, een gravelfietspaadje en asfaltwegen. 
Pluspunten: Tussen 10 en 5 mooie onverharde route, krulbolbanen tussen 6 en 7, graspad tussen 7 en 8. Vanaf 8 verder langs de Graaf Jansdijk.

Nog een mogelijkheid 

Uitgaande van de wens minder langs het Leopoldkanaal te lopen en aan te sluiten op de Graaf Jansdijk, maar toch zoveel mogelijk onverhard te wandelen hebben we nog een alternatief gevonden. Op de kaart hier onder staan de voorgestelde nieuwe route en onze suggestie bij elkaar.


Komend vanaf de Eekloosche Watergang gaat de route linksaf over een betonfietspad. Het Leopoldkanaal slingert hier een beetje en ziet er vriendelijker uit dan op de rechte stukken. Er is nog niet langs het kanaal gewandeld als je hier aankomt en na de vermoeiende route langs de Eekloosche Watergang is dit stukje beton, zeker als fietspad, niet onwelkom.
Bij 2 wordt de Langewegbrug overgestoken (horeca) en aan de andere zijde onverhard verder gewandeld langs het Leopoldkanaal.
Bij 3, de Zonnebrug, nog een klein stukje onverhard rechtdoor en dan bij 4 rechts de dijk af en onverhard naar 5. Daar een stukje rustige asfaltweg en bij 6 onverhard verder op de voorgestelde route en verder naar de Graaf Jansdijk. 

Minpunten: Stukje betonnen fietspad, niet langs de Krulbolbaan. 
Pluspunten: Meer onverhard dan verhard, directe aansluiting op de Eekloosche Watergang, na een eerste kennismaking met het Leopoldkanaal, vrijwel onverhard naar de aansluiting met de Graaf Jansdijk.


Omgeving Zonne 

De voorgestelde route in de buurt van Zonne vonden weniet zo logisch.Zie het detailkaartje.

A: Het graspad kan hier gewoon rechtdoor gevolgd worden: de mountainbikersroute kiest ook voor deze verlenging.

B:  Deze rondlopende weg vonden we aantrekkelijker dan de autoweg door het dorp. Al mis je dan wel een leuk stukje vanuit het noorden naar de groene lijn (waar rood en blauw samen lopen).

De donkerblauwe lijn geeft een deel van onze suggestie weer ter vervanging van de oude Grenslandpadroute. Als daar voor wordt gekozen, zit het leuke stukje onverhard pad wel in de route.

Het deel van de voorgestelde nieuwe route tot aan Krabbe moeten we nog verkennen. Van daar wordt weer aangesloten op de oude route. Voor zover dat op de kaart valt te zien, is het stuk via Bentille naar Krabbe ook niet overal onverhard. Hier weer aansluiten op het graspad langs het kanaal lijkt dan ook zinvol. Na Stenenbrug verandert het kanaal van karakter. 

Conclusie 

Uitgaande van de voorgestelde routewijzigingen van Sluis tot en met de Eekloosche Watergang en daarna onze suggestie voor het vervolg tot Zonne, met daarna de Graaf Jansdijk en weer aansluiting maken bij Krabbe zou betekenen dat de lengte van de als saai ervaren route langs het Leopoldkanaal al met 7 km is verkort, terwijl het percentage onverharde/halfverharde  paden verhoogd is.




© JannieTr, oktober 2011.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten