dinsdag 27 september 2011

De "Onderneming": Van Perkpolder naar Hansweert

De PZC van 26 september 2011: Zorg om fiets-voetveer.

Tot het vervallen van het autoveer over de Westerschelde tussen Perkpolder en Kruiningen liep het Grenslandpad door Oost-Zeeuws-Vlaanderen tot Perkpolder. Ook nadat in 2003 de Westerscheldetunnel beschikbaar kwam en de veerdiensten opgeheven werden, werd dit deel van de route onderhouden. In de zomermaanden vaart er nl. sinds 2005 een fiets-voetveer tussen Perkpolder en Hansweert. Zo was er een mogelijkheid tot Perkpolder door te lopen, deze overtocht van 60 min. te maken en in Hansweert de route weer op te pikken.
Helaas ziet de toekomst voor dit pontje, dat deel uitmaakt van het bekende Rondje met een pontje in Zeeland, er niet rooskleurig uit. De Vereniging  Vrienden van de Voetveren heeft inmiddels de noodklok geluid.

Wat is er aan de hand? De haven van Perkpolder slibt steeds verder dicht. Nu deze niet meer nodig is voor de veerdienst wordt er niet meer gebaggerd. Dat is een taak van Rijkswaterstaat, maar die weigert er iets aan te doen, omdat het officieel geen vaarwater meer is. Ook de provincie en de gemeente Hulst ondernemen geen actie. Het pontje is daarmee ten dode opgeschreven.

De afgelopen jaren is er steeds gesteggel geweest over het pontje. De gemeenten Hulst en Reimerswaal waren zuinig met subsidie, waardoor een overtocht zoveel dreigde te gaan kosten dat die te duur werd voor de passagiers. Om de kosten beheersbaar te houden is het aantal vaarten per dag  (3 maal v.v.) en het aantal vaardagen per week (4) beperkt. Ook het weer vormt een belemmering voor een gegarandeerde afvaart: niet alleen bij storm, maar ook bij "slecht" fietsweer ziet de schipper af van de overtocht: te weinig passagiers. Maar juist die beperkte dienstregeling vormt mede een belemmering voor succes. Van een pontje dat alleen in de zomermaanden vaart en deel uitmaakt van een Rondje met het pontje verwacht je dat het elke dag vaart. En dan ontstaat de discussie: Meer subsidie want er komen te weinig passagiers versus Te weinig passagiers dus geen subsidie meer.

De laatste 2 jaar kwam daar het vastlopen in de haven nog bij. Aanvankelijk bij extreem laagwater (springvloed), maar dit jaar ook bij gewoon laag water, liep de "Onderneming" vast en moest er soms wel een uur gewacht worden voor er vertrokken kon worden. Uiteindelijk leidde dat ertoe dat de boot vòòr het einde van het seizoen zoveel schade opliep dat zij uit de vaart genomen moest worden. Er zijn reparaties nodig waarvoor de schipper geen geld meer zegt te hebben.

Of De Vereniging Vrienden van de Voetveren het tij kan keren is afwachten. Ik acht het niet aannemelijk. Het is jammer dat daarmee deze "zomervariant" ook dreigt te vervallen. Hem opnemen in de volgende editie van het Grenslandpadgidsje lijkt me niet zinnig.

Is het bijhouden van de markering in Oost-Zeeuws-Vlaanderen dan voor niets geweest? Ik denk van niet. De lus van bijna 100 km die Chris op de vergadering liet zien zou heel goed uitgewerkt kunnen worden tot een Streekpad. Zeeuws-Vlaanderen heeft genoeg "eigenheid" om een Streekpad te rechtvaardigen. Natuurlijk zullen er binnenkort voldoende wandelmogelijkheden zijn via het inmiddels in ontwikkeling zijnde wandelpadenknooppuntennetwerk. Maar een Streekpadgids kan achtergrondinformatie leveren over de Staats-Spaanse linies, de Poolse inzet bij de bevrijding van Zeeuws-Vlaanderen, het ontstaan van het krekenlandschap, 't Land van Seaftinghe, de Hedwigepolder, de sporen van Reinaert de Vos....etc. Het is een uitgelezen kans om de rest van Nederland kennis te laten maken met dit mooie Landje Apart!

©JannieTr.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten