maandag 30 januari 2012

De nieuwe routebeschrijving

Het ziet er naar uit dat er niets meer veranderd zal worden aan de voorgestelde route en dat we ons neer zullen moeten leggen bij het beschrijven en markeren van een deel van de route waar we niet helemaal achter kunnen staan w.b. aantrekkelijkheid  en veiligheid voor de wandelaar. Het is een schrale troost dat we middels dit Blog aan kunnen tonen, dat we ons best hebben gedaan. Eventuele kritiek van wandelaars in de toekomst hoeven wij ons dus niet aan te trekken.
 
Inmiddels is de tijd aangebroken om voor de vastgestelde nieuwe route een nieuwe routebeschrijving te gaan maken. We waren in de veronderstelling dat het onze taak was de tekst daarvan aan te leveren. Maar ongeveer een maand geleden ontvingen we een compleet uitgeschreven route, met het verzoek deze even na te lopen om te kijken of alles klopt en de nummers van de buslijnen door te geven.

 
Opnieuw een teleurstelling dus. We hebben de afgelopen maanden het boekje Alsmaar rechtdoor, handleiding routebeschrijving van het Wandelnet goed bestudeerd. Maar eigenlijk vonden we daar niet veel nieuws in, omdat we ervaring genoeg hebben met het maken van routebeschrijvingen volgens deze regels. Maar het begint te wennen: proberen je schouders erover op te halen en maar doen wat er verwacht wordt, zij het met steeds minder enthousiasme.


In het genoemde boekje staat o.a. dat het de bedoeling is dat de routebeschrijving voor heen- en terugweg samen niet meer dan 250-400 woorden omvat. Het kan niet anders dan dat daar "gemiddeld" bij had behoren te staan.  De ene etappe is nl. ingewikkelder dan de andere. Bovendien (hebben we al gemerkt) komt er dan van een aantrekkelijke tekst (zoals die wel in de voorbeelden staat) zo niet veel terecht. Voorbeeld: "U steekt de weg over en slaat direct daarna linksaf ".  Ons is gebleken dat er in de eerste etappe die we naliepen voor weinig anders plaats was dan: Oversteken en meteen linksaf. Een soort steno dus, voor de hele etappe. Maakt niet uit, maar zelfs dan bleken er meer dan 400 woorden nodig wil de routebeschrijving de markeringen volledig kunnen vervangen (wat toch de bedoeling is).

 
In de komende Blogs zal steeds een stukje van de nieuwe route staan: van de splitsing tussen het (nieuwe) Grenslandpad en de GR5 (kaart 3, iets ten zuiden van Heille) tot de aansluiting op de oude route bij Krabbe (kaart 7 iets ten noorden van Bentille).

 
Wie zin heeft in een voorproefje kan ze vast uit proberen. En ons laten weten hoe het bevallen is.

 
© JannieTr, 30 januari 2012.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten